The ambiguous issues of baju kurung.

Laki ku oh laki ku...

Baju kurung...baju kurung...it is all about baju kurung...Fed up la aku dgn baju kurung....Bukan salah baju kurung pun.. cuma nak cakap..."baju kurung tak salah...yang salah adalah aku.." hoh....itu mmg susah nak cakap la kan... ego mak tinggi, nok! Tapi tu la..nak ego..ego jugak...tapi cakap laki den kena ikut jugak... dah tu camne?

Ceritanya...masa memula kawen, laki ai ckp...

"seminggu awak pegi keja, 2 kali je buleh pakai seluar..3 hari lagi pakai baju kurung...
"

aku ok kan aje la..walaupn time tu hati rasa berbulu pasal tak pernah2 orang tentukan what shud i wear.. (bos mendapat exemption) tapi ye la...ikut cakap laki kau kan sorga jawapnya...

Tapi arini...arini punya cita...aku pakai t'shirt lengan panjang dgn slack...sekali laki aku ckp dgn muka tegasnya

"arini awak leh pakai baju mcm ni...esok2 awak kena pakai baju kurung saja pegi keja"

"kalo saya tukar baju...saya buleh pakai cam biasa ke?" terserlah sungguh inesen ai disebalik soklan itu...

"awak main buat keputusan sendiri je tadi..ha ni keputusan saya. Lepas ni takde dah nak pakai baju kemeja ke apa ke. Baju kurung saja"

Sudahnya dari rumah ke tempat keja, aku monyok dan dok diam aje... Mmg baju kurung adalah satu isu besar! Isu besar!!!

Besar mana?

Kali terakhir buat baju masa berat badan kau 36 - 40 kg.. sekarang berat kau da 60 kg... Kalau berat bertambah seiring dengan tinggi bertambah, ia adalah satu isu yang lain. Tapi bila berat bertambah dgn ketinggian yang masih sama..YA BETUL!!!.. ibarat si gemuk memakai baju si kurus...

Lepas aku congak2...baju kurung aku cuma ada 8 helai saja yang masih muat... 8 HELAI SAHAJA... dah keja pulak kena jumpa agents, kena keluar g bank, g submission kat KL etc..masa ni aku rasa mcm kalo ada uniform..mmg uniform is my savior la..but unfortunately, aku da almost a year tak pakai baju company. (it's not a uniform anyhow) Dah tu mcm mana? Aku faham kalau lelaki keep on repeating the same shirt in a row.. tapi kalo pompuan do the same... mcm awkward sikit, kn? Otak dan dan akan fikir orang akan mengata... confirm punyalah.. biasala...typical malay katanya kn? Pehtu terus rasa segan2... pehtu mula la rasa mcm nak buat rusuhan.. otak mula fikir... "apa aku nak buat nak nyusahkan laki aku balik..takkan nak soh dia pakai baju melayu malam2 kot.."

" Dah la pompuan..merungut je dari tadi.. bersyukur la kau ada baju kurung 8 helai..dari langsung tade. Bersyukur la laki kau caring pasal apa yang kau pakai setiap hari..Bersyukur la dengan apa yang ada.... selama ni pun bukan laki kau pernah sekat kau nak buat apa pun..cuma ini aje yang dia suruh..tu pn kau tak buleh nak buat? " marah diri sendiri kepada diri sendiri.

Kesimpulan :- Dah...dah...Ikut je la cakap laki. Untung2 malam ni buleh beli baju kurung baru!

No comments:

Post a Comment