Cukai...cukai dan cukai.... OhMyGucci!

"Seronok pindah rumah baru?"

"Siok..tapi penat..."

Tapi semalam tak best.. tetiba dapat surat dari Majlis Perbandaran Selayang. Notis pindaan senarai nilaian. Dah laki bini saling berpandang..jatuh cinta lagi pastu kembali merenung surat MPS.. apakah? So laki made a very wise decision which not delighting her wife at all.

"Darling, figure out this matter and make it crystal clear to both of us"

Dalam hati darlingnya 'What the ....sigh...' sambil mata pandang atas, tangan di bahu. Tapi lakinya buat tak faham..

So just now, try carik info..tapi dari carik info, baik call MPS terus..kan senang.. memula call no 0361204815/6 dua2 pun tak dapat. Cari dalam website, call general line then transfer to bahagian senarai nilaian.

Banyak la makcik bedah tu tanya..contohnya..

'apo ko mondo eh korang hantar ni? makcik tak faham'

"Cuba ekau cito..apakah ia?..oooooo.....cukai taksiran..."

"Cuba ekau bagitau macam mana nak kira cukai taksiran ni?"

"Cuba bagitau sobona eh..bila makcik nak bayar cukai ni?"

"Perlu ke makcik buat piket untuk membantah Akta 144 ni?" 

Tapi Encik Azlan si pegawai MPS begitu tenang sekali menjawap semua soklan makcik dgn berhemahnya.. makcik ada jugak confess dgn beliau, makcik suka sgt cara beliau menjawap soalan.. Berhemah, tenang dan tidak menyalahkan orang lain melainkan cuba memberitahu apa yang dia tahu. Dari semua jawapan, nampaknya beliau sgt arif perihal cukai taksiran ini. 5 bintang utk beliau! Hidup En Azlan! oh yeaahhh....!

So conclusionnya:- (correct me if im wrong..)

Cukai taksiran aka assessment ni di ambil kira cukai bangunan.. Setiap rumah di estimated kan bape rented value per annum..maka dapatla nilaian taksiran. Dari jumlah yang aku dpt, value yang di estimate kan adalah superlova low.. jadi idea berpiket terpaksa di tolak.. Dari value per annum tu, kadar cukai cuma 8.6%.. itu bayar 'installment' 2x setahun..(July dan December) Walaupn masih involve harga rat rat..tapi lepas aku calculate dan muhasabah diri..takyah la dok gigih sgt cik melah oit nak bersurat bantahan, piket or so whatever..bayar je la..cukai tu pun untuk kegunaan rakyat malaysia jugak.. (harap2 PM dapat baca luahan ini so lepas ni beliau lantik aku jadik Duta Cukai..hahaha)

Oh, cukai tanah tak di kenakan pada pemilik conda, condi, flat, apartment or whatever pasal da charge Quit Rent dalam Maintenance Cost.

jadi nampak tak cost2 yang tak best selepas rasa best dapat beli rumah impian? Kita ada cukai taksiran, kita ada Quit Rent, Kita ada Maintenance Cost (charge per square feet~ every month!) and off course, ada MLTA/MRTA, Fire Insurance, etc etc...mujur je rumah mak abah di kampung tak penah ada cukai2 macam ni..kalo tak...pening kepala apak ku.. oh... Tapi tatau la macammana abah handle 2 apartment beliau di penang.. aku agak..beliau hired abang sulung utk take over tugas pening2 ni.. caya la abah...abah mmg ROCK!! lebiu deep deep la..

No comments:

Post a Comment