money talkin'

Kalo cakap bab duit...kadang2 boleh putus sedara aku rasa..tambah2 kalo isu hutang dan beri hutang.. Tak kisahla antara anak dan parents, laki dan bini, adik ke abang, etc etc..Tapi aku story baek punya untuk remind aku setori tellin kat sini untuk kenangan masa depan aku...

There is one guy yang sgt laki aku hormati..takkan nak mention relationship dorang hapa..tapi mekalau sebut GUY musti la bukan hubungan terlarang..bukan juga hubungan casual2 jumpa di kedai kopi minum2 gelak2 dan belanja makan pehtu jumpa balik dlm setahun dua.. ni someone special yang kami kalo nak jumpa..tak yah buat apoimen, dtg je rumah dia..kompem akan jumpa beliau di kedai minum waksam.. ceh, mcm panjang pulak mukadimah..cakap je la beliau lelaki yg ada hubungan istimewa antara korang bertiga.. kan senang.. sigh...

Oh, this guy sgt sweet talker..especially when it comes to money..yeah bebi yeah..we r talkin' bout the money!... Manis sungguh sampai time kami nak kawen dulu pun dia sempat pinjam duit hantaran aku, duit kenduri dan pendek kata, asal kami ada duit extra, pasti beliau sgt bermanis muka dengan kami..

Ramadan tahun lepas, beliau sms di kala kami laki bini tgh bersahur

"nak pinjam rm4000..bayar balik 22 march 2012"

Mujur laki saya mamai dan jawap 

"subuh lagi ni..bank belum buka.. tunggu la sampai 22 march 2012, baru kita cerita"

Kenapa 22 March 2012? pasal KWSP beliau mencapai tahap matang di tarikh ini.. Oh..kisah 22 March 2012 tak habis di situ.. Beliau mendapat idea dari sms beliau sendiri agaknya..tapi beliau berjaya meyakinkan rakan2 yang lain untuk kasik pinjam duit dan beliau bayar pada tarikh itu... 

*  *  *
"dah uruskan ke pasal pengeluaran duit KWSP tu?" 

tanya laki saya mesra pada beliau memandangkan tarikh 22 march 2012 bakal tiba.. orang kalo nak jadik kaya..haruslah kita pun bermanis muka..dengan harapan hutang2 lama mereka pada kita tidaklah di lupa..

"eh...kau tatau ke? sekarang nak withdraw duit KWSP bukan umur 55 dah...dah jadik 58!" 

Aku, laki aku saling berpandangan macam filem hindustan yang saling jatuh cinta tapi kali ni versi 'aku tak percaya..cinta!'

*  *  *
Info KWSP:

1) Withdrawal boleh di buat pada usia 50 tahun dan 55 tahun
2) Withdrawal boleh di buat secara lump sum, partial atau monthly (min 12 bulan untuk jumlah tidak kurang dari RM250)
3) Dokumen hanyalah IC dan no akaun bank. Proses adalah selama 5 hari bekerja
4) Segala pelaburan melalui akaun 1 automatik akan bertukar jadik CASH (eg: unit amanah) 

*  *  *
Pesanan untuk diri sendiri..jgn berhutang kalo rasa tak mampu nak bayar hutang.. Tapi..bila anda dah berhutang..jangan la menipu untuk lari dari hutang.. confess atau pulangkan dengan cara beri barang yang berharga setimpal dengan harga hutang.. (ini cadangan aku saja)


No comments:

Post a Comment