jgn berckp mcm bagus to stranger..itu poyo namanya

dalam sehari aktiviti paling byk kita buat adalah bercakap..tapi dlm banyak2 yg kita cakap, nak mengakui salah sendiri adalah yang paling susah utk dbuat..sbb kita akan sedaya upaya ckp kita tak salah..org lain/benda lain yg slh..dan bila bos pggl dan ckp 'msk bilik jap,ada benda nk ckp..'..haa..time tu mmg semua benda,negatif positif akan terlintas dlm otak..plg best,tentula kita akan terus cuba recall apa yg kita da buat.. padahal bos pggl sbb nk ckp 'cuti awak da habis..bln ni ada unpaid'... Lame..hahaha
sorang kawan aku pnh ckp,setinggi mana pn pendidikan org tu kalo tak blh terima kritikan,jd,apala bezanya degree,master dan phdnya to compare dgn upsr? betulla tu..buatpa ko study payah2 tapi xleh terima apa org ckp negatif/positif psl kau, khannnnn? tapi to be frank,nak tegur org perlu skills,nak kasik nasihat pn perlu skills..so tada skills,u better shut ur mouth up...
laki aku selalu pesan kt aku,kalo ada org bercerita tntg mslh/ hal personal kt aku,aku cuma boleh dgr..jgn sesekali bagi nasihat atau tegur ikut suka ati aku pada sang pengadu kecuali kalo beliau mintak pendapat.. kenapa? reasonnya senang je- kita tak berada di situasi dia..jadi nasihat yg kita bagi mgkn logik tapi kemungkinan xrelevan dgn situasi dia..buatpa kusutkan situasi beliau dgn nasihat/teguran yg blm tentu betul? jadi,just lend ur ears and listen. that's all.

moral of the story: aku benci btl org bg nasihat tak kena tempat.jgn poyo sgt blh? degree pn xhbs lagi,sibuk nk bg nasihat ikut sedap mulut.. bila kena batang hidung sendiri,apsal tak buat mcm yg kau nasihat tu? cess...ini semua poyo...!











No comments:

Post a Comment