Appreciate every single piece in life!

"Mati itu pasti, hidup Insya Allah..."

Sunat mengingati mati..dan recently bila selalu sakit aku rasa aku akan mati..normal la kot mcm tu..semua org pn kalau sakit fikir akan mati..tapi..sebelum mati..tetiba aku terfikir, "eh cukup ke amalan kau, normah?" Ye la .. sebelum hari kebangkitan di Padang Masyar..tinggal di alam barzakh, dengan dosa2 yang menggunung tinggi..tak dapat aku bayangkan azab yang bakal ditanggung..Nauzubillah..semoga aku sempat bertaubat dan semoga Allah terima taubat aku juga semua kaum muslimin...

Masa2 sentimental macam ni juga..bila renung wajah suami yang kadang2 inesen..kadang2 over inesen dan nonsense..rasa nak peluk kuat2..dan bagitau beliau yang aku sgt sayangkn beliau.. Pastu teringat pulak pada mak abah di kampung..rasa rindu nak tengok dorang..bersembang..dan gurau2 dgn mak abah...minta halal susu yang mak bagi..mintak maaf dgn abah sebab selama ni tak rapat dgn beliau walaupun sebenarnya bukan tamau rapat..tapi pasal takut..pasal bapak gue garang...hehe... Teringat cik e, amat, dan yang paling aku kerap bergaduh adalah dgn kakak aku, ati.. tapi aku tidaklah teringat sgt dekat ani..pasal ani la paling kerap aku jumpa dan dia adalah kakak yang pemaaf..jadi kira 0-0 la..kautim! hehehe..

Teringat janji2 yg belum dpt aku penuhi...paling recent..janji dgn ain..nak buatkan inner dan purse.. juga janji 30 peket bihun cap 1 malaysia..janji dgn kak yana nak pulangkan kain semayang beliau yg dah berkurun dlm almari bilik no 2..janji dgn anje nak bawak dia mandi swimming pool..yang itu antara yg aku ingat..yg aku tak ingat dan cuba buat2 tak ingat kira kautim aje la...sigh... 

Eh..hutang! habisla..tak bayar hutang..mati tak diterima langit dan bumi.. PTPTN tak bayar lagi.. duit keta viva ada 3thn lagi..hutang dato nik masa operation dulu adala dlm 9bln..hutang abah RM500 tak bayar lagi..eh..banyak pulak hutang mak, nak! Harap2 sempat bayar semua hutang..kalau tak, habis la insuran nak bayarkan semua kecuali hutang abah..dan dato' nik.. err..DBKL punya saman pn kira hutang ke? atoyai... mujur saman polis yang 7 tu ai da settle last year..kalo tak..sila pengsan! Hutang dgn laki tu..kira halal la eh?

Skrg ni..rasa menyesal pulak tak menghargai masa2 yang dah aku lalui..rasa menyesal tak pandai English time UPSR..menyesal pasal study betul2 time PMR..dan menyesal aku tak amek course Sales methodology time part 6 dan International Business time degree...apsal la aku amek Operation Management? Aku ingat mekalau aku dpt A+ OM time diploma..aku buleh harungi course OM ini dgn jayanya? mmg tak la...kurang berjaya, wokeh? tapi aku paling bangga dgn pencapaian aku di part 5 degree.mmg chaiyok2 la..tak nyesal mak bapak kasik duit belanja time tu..betul! ini edisi betul style berani sumpah 'makan satey 30 cucuk'... 

Kita tatau bila masanya kita akan pergi..kita tatau bila masanya kita akan kembali pada Allah..tapi sementara di beri kesempatan masih bernafas...hargailah setiap yang kita ada.. aku cuba nak kuatkan semangat untuk minta maaf secara personal dgn semua yg aku da buat salah..cuma belum cukup kuat nak berdepan dan minta maaf..tapi aku akan tetap lakukannya juga..aku berharap aku ada peluang untuk buat macam tu..amin..




No comments:

Post a Comment