menjahit seperti seorang wanita melayu terakhir lagaknya...pergh...tajuk mcm jahanam nam bunyinya..

Tatau la nak cakap hobi ke apa tapi aku suka menjahit..Dulu aku suka jahit guna kain felt..buat purse..buat coin holder.. buat kerongsang..lepas guna felt..guna pvc type pulak..tapi pasal tak cost effective, aku pun hilangkan la kerajinan.. suka tapi kedekut..mcm ni la jadinya.. hehe.. 
Antara purse, coin holder, keychain dari kain felt yg aku jahit sendiri.. hand sewing..hoho.. Yang hijau tu aku pakai sampai bertukar dari hijau ke kaler hitam berdaki..yg belang2 dan yang bulat tu aku hadiahkan pada kawan di Public mutual sbg tanda gudbai dan yang 4 segi pelik tu aku tak pakai dan tak bagi org pasal rupa dia mcm alien da aku tgk..sekian.. 

Tapi few weeks back, masa jalan2 bersama family ke Mydin selayang..jumpa kain murah2.. 4 meter rm9.90 saja..amek dlm 2 pasang..amek juga cotton cheap quality Rm29.90...dgn harapan..berguna la mesin jahit ambroidery yg aku beli tahun lepas.. hoh..org lain beli mesin jahit jalan lurus..kok aku beli versi jalan bengkang bengkok.. tapi redha je.. ambroidery pun seni jahitan juga apa..cuma aku je yg tak pandai nak guna..hehhee..
lepas beli kain, beli pula kapur barus..(read~ kapur jahit) pembaris baju, pita tape..dan beli buku ini juga..

 Buku ni sgt membantu! percaya la..senang faham guna buku ni dari yg complicated kasik pola whatsoever~ utk beginner level mcm aku la.. maybe aku ni pun jenis degil yang tak suka ikut peraturan memudahkan kerja..buat satu pola..guna sampai lebam.. oh..selain buku ni..kena refer master jahit baju kurung juga.. kakak aku ani..beliau ni amek kursus jahitan kt kolej komuniti 2 hari RM40..time aku nak register..kelas asyik penuh..sampai rasa pedap.. terus majuk malas nak layan dah. sekian. 
Jadi sejak ahad aku dok menggunting kain.. sambil ukur..sambil buat note sendiri..pastu potong kain..pastu time iron leher baju, ter'iron' karpet..hohoho...aku diam tak ckp apa..bila bangpol tanya apsal karpet ada gambar iron.. aku jawap "kak ani buat" bila bangpol tanya kak ani..dia jawap "ntah..kenapa eh karpet tu?" oh..super troll.. nak tercabut jantung mekalau bangpol marah.. FYI, laki aku super particular bab2 dalam rumah..kecut perut kalo da pecahkan barang dlm rumah..ibarat mcm takutkan abah time pecahkan pinggan time zaman budak2..(~pas da takut..nyorok bawah kusyen kayu dgn harapan org tatau aku kat bawah tu..) tapi skrg tak la menyorok..cuma nak jawap tu..ada sedikit cuak la.. kalau tak cuak..boleh je jawap.. 

Pecah kaca pecah pinggan
karpet bergambar iron
mungkin kerja jiran- jiran

Oh sungguh huduh dan songsang sekali pantun yang cuba aku sampaikan.

Jadi berbalik pada seni jahitan baju kurung yang aku cuba sampai tadi.. aku masih cuba jahit baju kurung.. dah seminggu..aku baru saja berjaya menjadi kekek, pesak dan sambungan tangan kiri dan kanan.. selain menjahit zip. yang lain tersadai pasal nak soh kak ani je yg buat.. kalau menjadi..boleh la amek tempahan sambil paksa org tempah baju kurung kain jenis cotton saja..harga nak caj kaw2 tak ingat dunia..dgn harapan cepat2 la kaya raya.. 

dah..nak sambung berangan. bai! 





No comments:

Post a Comment